Пређи на главни садржај

Jezičkom kulturom protiv verbalnog nasilja




Branko Miljković  je svojevremeno napisao  epitaf koji verovatno spada u najcitiranije srpske stihove...Ubi me prejaka reč...i koji ne može biti primereniji lajtmotiv ovog članka. Jer, prema podacima koje su prikupile ustanove i organizacije koje se bave različitim vidovima nasilja u našoj zemlji, poslednjih godina su upravo reči bile te koje su bolele više od šamara i koje su bile fatalnije od udaraca, budući da se tzv. verbalno nasilje nalazi na samom vrhu lestvice koja rangira oblike nasilja prisutne u našoj sredini.

Verbalno nasilje spada u grupu psihičkog nasilja i neizostavno prati sve druge oblike nasilja: fizičko, seksualno, ekonomsko. U našoj zemlji u poslednje vreme sproveden je veliki broj kampanja u borbi protiv nasilja (koje su, čak, kao rezultat imale promenu, odnosno pooštravanje, zakona koji sankcioniše ovakvo ponašanje), ali su se gotovo sve one fokusirale na fizičko nasilje, dok se veoma malo i retko spominjao ovaj oblik nasilja, iako on predstavlja podjednako prisutan i veliki problem. Još jedna bitna razlika vezana za ovakvu vrstu nasilničog ponašanja od onog koje za posledicu ima neku fizičku povredu  je to što je ono teže uočljivo na prvi pogled, budući da ne ostavlja za sobom fizičke dokaze u vidu modrica, krvi, podliva, lomova delova dela ili nekih težih i ozbiljnijih povreda.  Ono se, naime, krije u svakom vidu verbalnog napada, ismevanja, nazivanja pogrdnim imenima, šikaniranja, vređanja (po bilo kojoj osnovi), dobacivanja, psovanja i  to sve sa ciljem da se osoba ponizi, da joj se slomi samopoštovanje, da se kod nje izazove osećaj straha, ugroženosti i nesigurnosti, što dalje dovodi do gubitka dostojanstva, izazivanja trauma i emotivnog, odnosno mentalnog ugrožavanja, oslabljivanja i slamanja. Ima slučajeva u kojima se ipak može lako uočiti i tada će reakcija okruženja  biti direktnije usmerena u cilju zaštite određene žrtve koja mu je izložena. Međutim, ovaj tip nasilja često prate mnogo suptilnije taktike i načini uz pomoć kojih se ono ispoljava i koje osobu kojoj su upućene treba da omalovaže, da učine da se ona oseti manje vrednom, da se izoluje, da se prekine njen odnos sa spoljašnjim svetom, da joj se ograniči kretanje i dolaženje u kontakt sa drugim ljudima i na taj način uskrati moguća podrška i pomoć.

Žrtve verbalnog nasilja mogu biti svi i mesta na kojima se ono može dogoditi ne ograničavaju se samo na prostor u okviru četiri zida. Najizloženije su mu, naravno, ranjive i osetljive  grupe poput žena, dece, invalida, starijih osoba, pripadnika marginalizovanih grupa ili nacionalnih manjina, ali i žrtva i nasilnik mogu biti bilo ko. Ima ga u školama (u okviru tzv. vršnjačkog nasilja), ima ga na radnim mestima, u porodicama, ali sve više i u javnom prostoru i široj zajednici (u parkovima, na stadionima, vidljivo je i prisutno u televizijskim emisijama, primećuje se u političkim aktivnostima, među komšijama, na ulicama među nepoznatim ljudima; njime su počeli da se koriste i služe čak i pripadnici tzv. intelektualne elite i predstavnici struka ili ustanova i organizacija u debatama). “Ubijanje” prejakim rečima uzelo je maha i postavlja se pitanje: kako se od toga zaista zaštiti i kako se protiv toga boriti, budući da nije nužno da se neko vama lično obraća na takav način, jer i samim svedočenjem verbalnog nasilja vi, u zavisnosti od vaše (ne)reakcije, postajete i sami bilo (pasivna) žrtva, bilo (indirektni) saučesnik?

Jezik je svakako osnovno sredstvo komunikacije, kako dobre, tako i one loše. Ako se nasilnik upravo  jezikom služi da putem teških i uvredljivih reči sprovodi psihičku torturu nad nekim, ne nalazi li se baš upravo tu, u jeziku, i jedno od mogućih rešenja ovog preteškog i veoma složenog problema? Baš poput onog, klin se klinom izbija…Konkretnim merama, pojedinačnim slučajevima i sankcijama bave se nadležne ustanove i organizacije, kao i zakon koji se primenjuje u ovakvim slučajevima. Ali, da li je moguće uraditi još nešto sem čekanja na taj “zvanični sistem”, posebno na nivou preventivnog delovanja, edukacije, afirmacije pozitivnih vrednosti , mira i nenasilja? Uraditi već danas, u prostoru čiji ste vi “vlasnik” i u sferama života u kojima ste vi lično nadležni i na koje možete direktno uticati? Itekako je moguće!

Mogućnost govora spada u biološke (dakle, date) sposobnosti po kojima se homo sapiens razlikuje od životinjskog i biljnog sveta, ali jezik je kao sredstvo komunikacije NAUČENO PONAŠANJE (zapamtite ovo dobro!!!) i razvija se kroz pravilan govor, slušanje, pisanje, čitanje i imitiranje još od najranijeg životnog doba. Izuzetno je važan za razvoj kulturnog identiteta pojedinca. Pitanje identiteta je pitanje čovekove suštine. Zreli i ostvareni ljudi imaju čvrst identitet i manje problema sa drugim ljudima, jer ih, zbog čvrstine njihovog, tuđi identitet ne ugrožava. Što je nečiji identitet snažniji i razvijeniji, to je i on sam tolerantniji  prema drugima, pažljivi i osetljivi u odnosu na njih i njihove potrebe, a naravno onda on ume i da na lepši, razvijeniji i prihvatljiviji način izrazi svoja osećanja, misli, poglede i stavove. Jezička kultura, pored poznavanja književnojezičke norme i njene primene, spada u deo opšte kulture pojedinca kao člana društvene i jezičke zajednice. Njenim stalnim i pravilnim razvijanjem od detinjstva izgrađuje se i razvija i kultura društvenog ponašanja, ne samo konkretne osobe, nego i grupe pojedinaca, odnosno čitave zajednice koju te individue čine.

Dakle, onog narodnog “Bolje je sprečiti, nego lečiti!” treba da se setimo svi mi:  i kao roditelji, vaspitači, učitelji, nastavnici, komšije, lekari, političari, novinari, pripadnici (ne)vladinog  sektora, kulturni radnici…Iz koje god uloge da želimo da “delujemo”, možemo dati  svoju kontribuciju, ako ne u potpunom iskorenjivanju a ono makar u suzbijanju verbalnog nasilja, jer i svakodnevna komunikacija sa ljudima u našoj okolini u kojoj koristimo afirmativne izraze i tolerantniji smo i sami na jezik onih koji su različiti od nas, već je naš veliki lični doprinos u stvaranju lepšeg, kulturnijeg i bezbednijeg okruženja za nas kao pojedince, za naše porodice, ali i za zajednicu kojoj pripadamo. Situacija, naravno, nije baš tako jednostavna. Nadležni treba (još) mnogo da rade na prevenciji, edukaciji, informisanju o postojanju i svim vidovima ispoljavanja ove vrste nasilja, kao i na afirmaciji kulture mira i nenasilja. Moraju davati adekvatne i primerene informacije, stvarati prilike i podsticati mogućnosti (kroz razne projekte i programe) da, pre svega, naši najmlađi, uče kako da slobodno i na kreativan način izraze svoje želje, stavove i mišljenja o svim pitanjima koja ih se tiču (sa posebnim akcentom na ispravnu i društveno prihvatljivu verbalnu komunikaciju). Na taj način se deca uče koja i kakva komunikacija je primerena i pozitivna, saznaju kako da prepoznaju agresivne i neprimerene vidove komunikacije bazirane na rečima,  koje predstavljaju osnov za stvaranje verbalnog, a kasnije i fizičkog, nasilja, stiču saznanja i potrebne veštine uz pomoć kojih mogu sama uticati na svoje ponašanje i izražavanje i znati šta da čine u situacijama kada su izložena nekom od vidova verbalnog nasilja ili mu svedoče.

A ko su ti “nadležni”? Svi: i prosvetari, i predstavnici države i njenih tela, i stručnjaci, i oni koji rade u medijima, crkveni velikodostojnici, sportski radnici…Nema oblasti društvenog delovanja i stvaranja u kojoj se ne može raditi na razvijanju jezičke kulture i jačanju kulturnog identiteta pojedinca, grupe ili zajednice. Nadležni su i roditelji, u svakodnevnoj komunikaciji sa svojom decom, jer su oni ti koji svojim ličnim primerom, i delima i rečima utiču, vaspitavaju, preveniraju, uče…Sad, neki uče pozitivno, neki uče negativno. Neki uzroke za posledice svog lošeg i agresivnog izražavanja (ili ćutanja, koje isto tako može biti pogubno) traže u neprimerenim tv emisijama,  groznom rečniku iz video igara, nevaspitanoj tuđoj deci, nastavnicima koji se bave samo svojim platama a ne i njihovom decom, komšijama koje mnogo psuju i slično. Svima treba da nam bude jasno da je ovo i naš lični problem podjednako kao što je i problem šire zajednice i društva.  “Pranje ruku” od sopstvene dece, njihovog vaspitanja i obrazovanja nije rešenje, jer su upravo ta deca budući odrasli koji mogu, a i ne moraju, jednog dana biti oni koji će nad nekim (možda i nad nama?) vršiti verbalno nasilje i psihičku torturu. Nemojmo ih psovati, govoriti im ružne reči, nemojmo u razgovoru sa supružnicima, prijateljima, komšijama i nepoznatim ljudima pred njima biti agresivni, netolerantni, drski i bezobrazni…Oni to gledaju, slušaju, upijaju, usvajaju, uče i jednog dana primenjuju…I sama reč “kultura”, koja potiče iz latinskog jezika, znači gajiti, negovati, obrađivati. Nekada se mislilo na useve i zemlju, danas neka se misli na nas same i na našu decu: obrađujmo jezik kojim komuniciramo, negujmo toleranciju i nenasilje, gajimo našu decu na afirmativan i pozitivan način. Obrađivana zemlja je, za razliku od one zapuštene i pune korova, davala bogate prinose, tako će biti i sa našim životima: rezultati neće izostati, verbalnom nasilju možemo se suprotstaviti jedino razvijanjem jezičke kulture, pažljivim i svakodnevnim radom na sebi i sopstvenom ponašanju, brigom o potomcima i o onome šta im i na koji način prenosimo i dajemo.

Jer, setite se početka ovog teksta…Prejaka reč  je ta koja ubija, stisnuta pesnica je (samo) ona koja to ubistvo sprovodi u delo!!!

(Informacije o pojmu verbalnog nasilja su parafraza delova teksta koji je napisala novinarka Jelena Stojanović za onlajn izdanje “Telegrafa”, objavljenog 25.03.2013. godine)



Milica Živković 

(Objavljeno u "Inđijski kulturni kandelabar", Časopis za kulturnu baštinu, dvanaesti broj, 2019.)





Коментари

Популарни постови са овог блога

Akcija oslikavanja murala u Inđiji

Foto: Portal "Ritam Inđije" Nekoliko udruženja u saradnji sa Opštinom realizuje projekat slikanja murala. Ukoliko ste spremni možete donirati i jedan dinar, kao i pomoć u vidu materijala (četke, farba, sprej, itd). Svaka donacija i njeno trošenje biće javni, a donatoru sledi zahvalnica. (Izvor vesti: Portal "Ritam Inđije") Da nam fasade budu lepše i uređenije, da nam svima bude prijatnije i da neki mladi ljudi dobiju priliku da se kreativno izraze na korist čitave zajednice. Udruženje "Kulturi s ljubavlju" svim srcem podržava akciju, rado se na nju odaziva i poziva i sve druge građanke i građane da se uključe i daju doprinos koji je u skladu sa njihovim mogućnostima i afinitetima (predlozi, ideje, saveti, donacije u vidu novca ili materijala, volonterski rad...). :- Učinimo svi zajedno nešto lepo i korisno za sebe, za naše okruženje, za mesto u kome živimo! Za više informacija možete se obratiti putem telefona 0642818792, na Fb nal

Putevi rimskih imperatora: Dunavski limes

                                           Slika: Republički zavod za zaštitu spomenika kulture Kao nezaobilazan deo antičkog nasleđa na ovim prostorima, i tzv. Dunavski limes zaslužio je da nađe svoje mesto u okviru teme koja se tiče rimskih imperatora, njihovog života i dela Carstva koje se nalazilo na teritoriji današnje Srbije. Limes je predstavljao granicu i utvrđeni odbrambeni sistem koji se prostirao na graničnim područjima radi odbrane Rimskog Carstva. Da bi obranio Carstvo i njegove stanovnike, car Oktavijan Avgust nadstojao je da pomeri granice na pogodnije crte, prvenstveno vodene prepreke. Zbog toga je zauzeo sve zemlje na desnoj obali Dunava, a granicu u Germaniji pomerio je sa Rajne na Labu. Rimljani su se početkom nove ere trajno povukli na granice i stvorili su sastav stalnih logora, iz kog se vremenom i razvio limes. Limesi su nastali u mnogim delovima Rimskog Carstva a sastojali su se od sistema pograničnih puteva, kula za osmatranje i utvrđenja. Pon

Цртежи Надежда Нада Виторовић (1953-1965)

Извор: Сања Сајферт Галерија Куће Војновића, 15-27. јун 2018. године Изложба која је била приказана инђијској публици у јуну месецу 2018. године под називом „ Цртежи Надежда Нада Виторовић (1953-1965)“ долази нам из Завичајног музеја у Прибоју и то је само један део Надеждиног богатог уметничког и личног опуса. Изложбa је, поред седамнаест цртежа и једне темпере на лесониту, обухватала и документарни сегмент у виду личне преписке између ње и њене рођене сестре Невене, штафелај, фотографије, ликовне каталоге, индекс, потврду чланства у УЛУС-е, личне предмете које додатно илуструју њен живот, као и црни плишани костим француског модног креатора Ив Сен Лорана (Yves Saint Laurent), који је од моде направио уметност а од Париза начинио светску модну престоницу (Надежда је тај комплет носила на концерту филхармоније у Карнеги холу у Њујорку). Публика у Инђији је имала прилику да се кроз ову поставку упозна са једном од најзанимљивијих југословенских (српских) уметница друге п